Onderrug oefeningen

Goede en verantwoorde oefeningen voor de onderrug

Pijn of last in de onderrug is een veel voorkomende klacht en kan verschillende oorzaken hebben. Als je last hebt van pijn in je onderrug zijn oefeningen voor de onderrug een goede manier om deze pijn te verminderen. Je onderrug is de hele dag belast met het dragen van het lichaamsgewicht. Het bekken verbindt de onderrug met je benen en zorgt voor de nodig balans in je lichaam om alles te kunnen dragen. Wanneer er sprake is van overbelasting of een verkeerde houding van het lichaam kan dat pijn in de onderrug veroorzaken. Dragen, lopen, zitten en liggen hebben allemaal invloed op je rug en kunnen dus voor ongemak zorgen.

Oefeningen

Het doen van oefeningen kan de pijn in de onderrug verminderen en de gezondheid van de rug verbeteren. De oefeningen versterken de spieren in de onderrug waardoor deze stabieler wordt. Deze oefeningen kunnen pijn en last in de onderrug ook helpen voorkomen, gezien het feit dat deze klachten veel voorkomen is dat niet onverstandig om te doen. Naast oefeningen zijn er nog meer dingen die je kan doen om pijn te verminderen of voorkomen. Hier volgen enkele tips wat te doen bij pijn in de onderrug en het voorkomen daarvan.

Werkhouding

Let bijvoorbeeld op je (werk)houding. Lange tijd in dezelfde, onjuiste, positie staan of zitten is uiteraard niet bevorderlijk voor de lichaam. Zorg voor voldoende ondersteunding in de rug wanneer je zit. In het verlengde van deze tip is het verstandig om in beweging te blijven. Let hierbij wel op de grenzen die je lichaam aan geeft en forceer niets. Hoe meer je beweegt hoe soepeler je lichaam blijft.

Verkeerd tillen is vaak een oorzaak voor lage rugpijn, daarom is het verstandig om dicht tegen je lichaam aan te dragen en bij het optillen door je knieën te gaan in plaats van te bukken.