Rugklachten en de leeftijd

Rugklachten en de leeftijd

Er wordt vaak gedacht dat bepaalde soorten pijn verband houden met de leeftijd. Maar op welke leeftijd is het normaal om rugklachten te hebben? Als je het aan een tiener vraagt, zal die je waarschijnlijk vertellen dat iedereen boven de twintig oud is. Het is zelfs niet ongewoon om twintigers en dertigers te horen klagen over de kwalen van het ouder worden.

De oudste marathon loper is over de honderd jaar oud. Een Zuid-Afrikaanse chirurg zwom het Kanaal over, op een leeftijd van 73 jaar.
Je zou uren online kunnen zoeken en nog daar zou je veel meer van dit soort voorbeelden vinden. Ouder worden betekend niet noodzakelijkerwijs dat je aftakelt tot het punt van chronische pijn. Oudere mensen kunnen en moeten een actief leven leiden.

Is rugpijn een gewoon onderdeel van het ouder worden?

Dat hangt ervan af. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de vraag of iemand chronische rugklachten krijgt naarmate hij ouder wordt. Enkele van deze factoren zijn een rugblessure, verlies van botdichtheid, verlies van de elasticiteit van spieren en pezen. Of een onderliggende medische aandoening, zoals artritis of osteoporose.

Het is gebruikelijk dat de wervelkolom een deel van de demping tussen de wervels, van de tussenwervelschijven verliest. De levensstijl van een persoon is van grote invloed op rugpijn en op de frequentie daarvan.

Bijvoorbeeld, dertig minuten matige oefeningen vijf dagen per week vermindert het risico op verlies van botdichtheid. Daarnaast verlicht krachttraining de belasting van de wervelkolom, omdat de rugspieren sterker worden.

Als je het hele leven een gezond gewicht behoudt, vermindert dat het risico op chronische pijn, ook als je ouder wordt. Dit komt doordat elk pond overgewicht een extra vier pond druk legt op je gewrichten en het bewegingsapparaat.

Ja, je kunt rugpijn krijgen als je ouder wordt, maar je kunt zelf al veel doen om dat risico te verkleinen en de bestaande pijn te verlichten.

Fysiotherapie hoort daar ook bij. Een fysiotherapeut moet je zien als een deel van je nieuwe leven. Het hoeven niet altijd ingrijpende behandelingen te zijn, adviezen van de behandelaar kunnen je ook al helpen.

Probeer daarom je oefeningen bij te houden

Ga op tijd een flink stuk wandelen, en als je klachten hebt, ga dan direct naar een fysiotherapeut in Terheijden. Een massage om de spieren en pezen wat te ontspannen of een serie behandelingen om een vastzittende schouder weer los te maken, bij de fysiotherapeut kom je verder!

Een actief leven, ook als je wat ouder wordt, is een gezond leven. Goed eten, genoeg drinken en veel beweging horen bij dat actieve leven, geef ze daarom een plekje.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.