blessures bij het hardlopen

Zo voorkom je blessures bij het hardlopen

Hardlopen is een populaire sport. Veel mensen genieten ervan en er zijn veel redenen waarom mensen ervoor kiezen om te gaan hardlopen. Eén reden is om plezier te hebben, zoals wanneer je gaat hardlopen met je hond of met een paar vrienden. Een andere reden is om gezond te zijn, bijvoorbeeld om in vorm te komen. Nog een andere reden is om te oefenen en te trainen voor een wedstrijd zoals een 10K of zelfs een marathon. Hardlopen kan van een hobby tot een obsessie zijn; het hangt van de persoon af. Echter kan hardlopen soms wel zorgen voor blessures. Misschien ben je net begonnen met hardlopen en ben je op zoek naar wat tips om blessures te voorkomen.

De blessures die je kan oplopen tijdens het hardlopen

Hardlopen is over het algemeen een activiteit die de meeste mensen associëren met gezondheid en fitness, maar blessures bij hardlopen zijn geen grapje. De lopersknie, het IT-band-syndroom, shinsplints, fasciitis plantaris en tendonitis achilles (om er maar een paar te noemen) zijn allemaal blessures die je tijdens het hardlopen kunt oplopen. Het goede nieuws is dat je deze problemen kunt voorkomen door een aantal preventieve maatregelen te nemen.

Wat je moet doen om blessures te voorkomen

Hardlopen is een geweldige manier om jouw gezondheid op peil te houden, maar het kan ook gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Je kunt vallen, een enkel verzwikken of verstuiken, of tegen een van de vele andere kleine overwegingen aanlopen. Maar hoe voorkom je dat je gewond raakt?

  1. Wees je altijd bewust van het terrein – bekijk de route voordat je begint met hardlopen en zorg ervoor dat je niet over een drukke snelweg gaat rennen.
  2. Draag geen koptelefoon – Zelfs als je nergens naar luistert, is het belangrijk dat je kunt horen wat er om je heen gebeurt. Je wilt niet tegen een auto aanlopen of over een stoeprand struikelen.
  3. Blijf gehydrateerd – Drink voldoende water voor en tijdens het hardlopen, zodat je lichaam goed gehydrateerd is. Dit helpt ook spierkrampen te voorkomen.
  4. Rek je eerst uit! – Als je wacht met rekken tot na het hardlopen, is de kans groot dat je het helemaal niet doet. Maak rekken een onderdeel van je trainingsroutine, zodat het een tweede natuur wordt.

Trek goede sportkleding aan – ook sportkleding kan een enorme hulp zijn voor het voorkomen van blessures tijdens hardlopen. Je kunt bijvoorbeeld deze Hoka One One schoenen gebruiken voor betere demping.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.